مقاله های هیدرولیک

معرفی اجزای سیستم هیدرولیک

معرفی اجزای سیستم هیدرولیک

برای شناخت و بررسی هر سیستم باید بدانیم که سیستم مورد نظر از چه اجزا و قطعاتی تشکیل شده است، هریک از قطعات مختلف چه وظایفی را برعهده دارند، نحوه کار و عملکرد این قطعات در کنار هم چگونه است؟ اجزای سیستم هیدرولیک هم از این قاعده مستثنا نیست و این سیستم هم از چند جز اصلی تشکیل شده که وابسته بهم می باشند و برای عملکرد کلی سیستم هریک از این اجزا باید به بهترین شکل ممکن در کنار هم کار کنند.

برای شروع و صحبت از اجزای سیستم هیدرولیک نظیر پمپ هیدرولیک، لازم است بدانید که یکی از نیازهای اساسی تمام ماشین آلات، انتقال قدرت می باشد. در واقع قدرت از یکی از اجزای ماشین به جز دیگر انتقال پیدا میکند تا کاری انجام شود. در برخی از دستگاه ها انتقال نیروها به صورت مکانیکی انجام می گیرند و در سیستم آن از اجزایی مانند چرخ دنده، اهرم استفاده می شود.

در برخی دیگر، انتقال نیرو به صورت هیدرولیکی انجام می شود. در لغت، هیدرو به معنی آب یا مایعات می باشد و انتقال نیرو در این نوع دستگاهها بر اثر فشار مایعات انجام میشود. مایعات به دلیل برخی خصوصیات بهترین گزینه برای سیستم های هیدرولیکی می باشند:

مایعات قابلیت متراکم شدن ندارند.
مایعات شکل مخصوصی ندارند و شکل ظرف را به خود می گیرند.
بر اثر وارد آمدن فشار در یک سیستم بسته، فشار را به همه جهات منتقل می کنند.
در صورت طراحی صحیح، قابلیت تشدید نیروی وارده را دارند.
در اینجا بیشتر درباره اجزای مختلف سیستم هیدرولیک توضیح می دهیم و با آن آشنا می شویم:

تاریخچه هیدرولیک
در سال 1795 شخصی به نام “جوزف براما” حق اختراع هیدرولیک را به نام خود ثبت کرد. در این پتنت، وی با استفاده از قوانین پاسکال توانسته بود نیروی بسیار کمی را چند برابر کند تا بتواند اجسام سنگین را به حرکت درآورد.

بلز پاسکال، دانشمند فرانسوی طی تحقیقاتی در سال 1653 توانست اصلی را در ارتباط با فشار مایعات ثابت کند. وی نتیجه تحقیقاتش را 10 سال بعد یعنی در سال 1663 به صورت عمومی منتشر کرد که به قانون پاسکال معروف شد.

قانون پاسکال به زبان ساده ثابت می کند “در حالت تعادل، یک مایع که در یک محیط بسته قرار دارد، فشار وارد بر خود را بدون کاهش به تمام نقاط دیگر خود انتقال می دهد.”

جالب است بدانید که در زمان امپراطوری پارسیان در محل شوشتر کنونی، سیستم پیچیده ای از کانال ها و سدها توسط داریوش بزرگ ساخته شده بود که به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای هیدرولیک در دوران باستان از آن یاد می شود.

کاربردهای هیدرولیک
اگر بخواهید در مورد استفاده از هیدرولیک بدانید باید بگوییم تقریبا در اکثر صنایع کاربرد دارند :

ترمزهای هیدرولیکی
فرمان های هیدرولیکی
جک هیدرولیکی
کمک فنرهای هیدرولیکی
و در مورد اینکه چه دستگاه هایی به سیستم هیدرولیک مجهز می باشند میتوان موارد زیر را مثال زد :

جرثقیل ها
پمپ بنزین خودرو
ماشین ظرفشویی
آسانسورها
لیفتراک ها
سیستم چرخ هواپیما
بیل های مکانیکی
دستگاه های پارک های تفریحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *