آموزشی

هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد هیدرولیک

هیدرولیک (Hydraulics ) علمی است که مایعات تحت فشار را بررسی می‌کند. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که هیدرولیک چیست باید گفت که هیدرولیک « انجام کار توسط مایع تحت فشار یا حرکت » است.جالب است بدانید علم هیدرولیک در واقع از زمان های قدیم وجود داشته و انسان ها برای انجام کارهایشان از آن استفاده می‌کردند ، ولی این علم با این نام، ناشناخته بوده است.

برای مثال انتقال دادن تنه درخت و الوارها روی آب برای جابجایی و رفت وآمد یکی از کاربردهای نیروی هیدرولیک در گذشته است. همچنین سیستم آسیاب و استفاده از نیروی آب برای چرخاندن توربین های آبی یکی دیگر از کاربردهای هیدرولیک در قدیم بوده است.

سیستم هیدرولیک چیست؟
در واقع، سیستم هیدرولیک در مفهوم تشکیل شده از یک مدار بسته حاوی یک مایع مخصوص است، که با استفاده از قوانین سیالات قابل فشرده، قادر به انتقال نیرو و انجام کارها می باشد. هر چند هدف یک سیستم هیدرولیک خاص ممکن است متفاوت باشد، اما تمامی آنها از یک مفهوم اساسی عمل می‌کنند. در سیستم های هیدرولیک که به راحتی قابل تشریح هستند، با بهره گیری از یک مایع تحت فشار، عملکرد وظایف انجام می‌شود.

در دسته‌بندی‌های مختلف، انواع متنوعی از سیستم های هیدرولیک وجود دارند. با این حال، همه آنها از مایع قابل فشرده برای اجرای کارهای خود استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها بر اساس اصول قانون پاسکال عمل می‌کنند. به عبارت ساده، فشاری که در یک نقطه به مایع محبوس وارد می‌شود به طور کامل به تمام نقاط درون وسیله منتقل می‌شود. به این ترتیب، این سیستم‌ها توانایی تولید نیروی بزرگ را با کمترین تلاش را دارند.

انرژی هیدرولیک چیست؟
منظور از انرژی هیدرولیک چیست ؟ انرژی هیدرولیک نوعی انرژی است که از حرکت آب بهره می برد. گاهی اوقات به آن انرژی آب نیز می گویند و ما را قادر می سازد تا با استفاده از انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل جریان ها و آبشارها برق به دست آوریم.

این انرژی پاک و تجدیدپذیر است که از نیروی نهرها، رودخانه ها و آبشارها استفاده می کند. به طور معمول وقتی به انرژی هیدرولیک فکر می کنیم، آنچه به ذهن خطور می کند، نیروگاه های برق آبی روی سدها است.

از مزایای این انرژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این یک منبع انرژی پاک، بدون مواد زائد است و به راحتی ذخیره می شود. همچنین آب ذخیره شده در مخازن واقع در ارتفاع اجازه تنظیم جریان رودخانه را می دهد.

پمپ هیدرولیک چیست؟
پمپ هیدرولیک در واقع اصلی ترین و اساسی ترین بخش یک سیستم هیدرولیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. پمپ، ابزاری برای تبدیل توان الکتریکی و یا مکانیکی به هیدرولیکی می باشد.

باید توجه داشت که پمپ فقط و فقط جریان روغن تولید می‌کند و نمی‌تواند در سیستم فشار تولید کند. در واقع پمپ می‌تواند تحت فشار ایجاد شده از طرف بار مقاوم به تولید دبی تقریبا بدون کاهش ادامه دهد. در سایت هیدرولیک نادری می توانید اطلاعات بیشتر در مورد این پمپ ها را مشاهده نمایید.

چگونه پمپ هیدرولیک مناسب انتخاب کنیم ؟
برای اینکه بتوانیم پمپ مناسب و با کارایی بالا انتخاب کنیم باید یکسری از مشخصات فنی هنگام خرید پمپ از جمله فشار، سرعت و جریان، اسب بخار و راندمان بالا توجه ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم مناسب ترین گزینه را برای نیاز خود انتخاب کنیم

با توجه به اینکه پمپ های هیدرولیک در دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند از این رو شناخت مزایا و معایب هرکدام می تواند ما را در انتخاب محصول مورد نظر کمک بسیاری کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *